dinsdag 10 april 2018

NIEUWS BASKETBALL NEDERLAND / WYBA WYCHEN NIJMEGEN MATRIXX / DRAGONS: Wyba strikt 'onhaalbare' Schuurs als opvolger voor Klomp




Michael Schuurs (met tactiekbord) instrueert zijn spelers bij Magixx. © Flip Franssen




WIJCHEN - Coach Patrick Klomp vertrekt na acht seizoenen bij Wyba. Met voormalig Magixx-coach Michael Schuurs heeft de Wijchense basketbalclub een verrassende opvolger.
Michael Schuurs (met tactiekbord) instrueert zijn spelers bij Magixx. © Flip Franssen



Nijmegenaar Schuurs werkte tien jaar in de eredivisie, waarvan negen seizoenen als head coach. Twee jaar geleden koos hij ervoor tijdelijk te stoppen.

,,Eerlijk gezegd hadden we niet gedacht dat hij geïnteresseerd zou zijn. Michael werkte altijd in de top”, zegt Conrad Sommerdijk, voorzitter van Wyba. ,,Maar ik dacht: ik waag het erop. Hij reageerde direct heel enthousiast.”

Intense jaren

Doordat Schuurs bij het inmiddels verdwenen Matrixx Magixx, Factum Debrecen (Hongarije) en Aris Leeuwarden intense jaren achter de rug had, zocht hij welbewust de luwte. ,,Conrad had mij eerder weleens benaderd, maar toen heb ik er niet eens over nagedacht”, zegt Schuurs (41). ,,Ik was er niet naar op zoek om weer ergens te beginnen. Maar Wyba past perfect bij hoe mijn leven nu is ingericht.’’

Schuurs heeft jarenlang alles op de sport gezet. ,,Ik ging er maximaal voor. Na het faillissement van Magixx (in 2014, WN) en een drukke periode bij Leeuwarden was ik er wel even klaar mee. Ik heb het roer omgegooid. Woon weer in Nijmegen, heb een mooie baan. De basis is in orde, waardoor ik de energie heb teruggevonden.”
 
Volgens Schuurs heeft eerstedivisionist Wyba (derde niveau in Nederland) een ‘leuk team met potentie’. ,,Ik ken een aantal spelers. De drempel is wat lager dan ik gewend ben, maar het is echt wel een aardig niveau.”

Wyba hoopt op termijn mee te doen om promotie naar de promotiedivisie. Dat was dit jaar al het streven, maar door blessures is de Final Four voor het team (vijfde) al buiten bereik. ,,Toch hebben we wel een goed seizoen gehad, maar met Olaf Janssen en Corstiaan Kan vielen twee bepalende spelers lange tijd weg”, zegt Klomp.

De 47-jarige Cuijkenaar blijft wel betrokken bij Wyba. ,,Ik ga andere trainers coachen en zal Roy Camps, mijn huidige assistent, bijstaan. Maar ik wil na twintig jaar als coach ook weleens op zaterdagavond naar een feestje kunnen. Even aan mezelf denken.”


**
Het bovenstaande artikel is overgenomen van dagblad  'de Gelderlander', het originele artikel vind je   ---  Hier  ---, meer Basketball uit de Gelderse Regio van de Gelderlander:   ---  Hier  --- (AD)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten