woensdag 18 april 2018

COLUMNISTEN AART DEKKER & LEON KERSTEN / Q&A PREVIEW VOOR DONAR VS. VENEZIA EN DAARNA: Over MartiniPlaza, Oranjeklanten en Haalt Donar de Finale? / FIBA EUROCUP 2017-2018 /



Hey Leon: We naderen het einde van het lange, mooie Europese seizoen van Donar. Nog maximaal drie wedstrijden te gaan, mits de Return donderdag tegen Reyer Venezia met 11+ punten gewonnen wordt. Zou dat de Groningers niet lukken, dan kan het -na een flinke reeks binnen no-time uitverkochte huizen- zomaar gedaan zijn. Een mooi moment om ook eens voorbij dit seizoen te kijken.

Q-Hey Leon: Laten we het eens over die steeds maar weer snel uitverkochte MartiniPlaza hebben; wordt het geen tijd voor (nadenken over) een grotere toeschouwerscapaciteit in Groningen? Altijd 'Uitverkocht' is in principe gemiste omzet, en betekent dus gemiste kansen! Wat denk jij daarvan?

A-Hey Aart: Een grotere hal? Ik weet het niet. Donar is hot nu, maar zo zal het niet altijd blijven. Een eigen accommodatie voor pak ‘m beet 5000 man met alles erop en eraan, ik denk dat dat ideaal zou zijn (en een probleem voor de rest van Nederland, maar dat terzijde). Dan zit het lekker vol bij competitiewedstrijden en is er ruimte bij play-off- en Europacup-wedstrijden.


Het is natuurlijk fantastisch wat er in Groningen allemaal gebeurt. Maar aan elke -hoe blinkende ook- zitten een schaduwkantjes -vooral aan de achterkant- we hadden het vorige keer al over het slokop-effect van alle landelijke media-aandacht voor de andere DBL-deelnemers.
 
Q-Hey Leon: wat te denken over het feit dat Donar het zo fantastisch doet met eigenlijk maar een(1!) Oranjeklant, terwijl n.b. De volgende twee Cruciale Interlands -tegen Roemenië (28-6-2018) en Italië (1-7-2018) in Groningen plaatshebben. (Groningen: dan reken ik ook op twee keer een Uitverkocht Huis, en een kolkende Plaza!!!), de Eeuwige Oranjeklant Arvin Slagter. Verdient hij geen lintje als de Orange Lions zich zouden plaatsen voor de volgende Ronde WK Qualifiers?

A-Hey Aart: Ik heb diep respect voor de kern aan Oranje-spelers die al jaren na een zwaar seizoen bij hun club nog een zomer hebben met Oranje. Pffff Ik geef het je te doen. Arvin is het toonbeeld van onverzettelijkheid, maar er zijn er meer. Lintje is wat zwaar, maar Arvin Slagter moet echt genoemd worden in het rijtje beste Nederlandse Guards ooit.


Nu heeft Thomas bedankt voor Oranje omdat hij wat aan PD-Boekhouden wil doen. Die cursus heb ik ook ooit gedaan; ik zou gek worden met die Stuff voor mijn neus terwijl ik zou weten dat ik ook in het Groningse pandemonium van Italië (en natuurlijk Roemenië) zou kunnen winnen.
Q-Hey Leon: laat jij daar eens jouw licht op schijnen!

A-Hey Aart: Ik vind Koenis een heerlijke speler. Evenwel heeft de bondscoach ruime keus aan lange mannen. Een luxe die er niet is bij Guards en vooral niet bij de Small-fowards. De bondscoach kiest voor Oudendag, dat kan ik ook goed begrijpen. Dat Koenis dan bedankt, snap ik ook.


Q-Hey Leon: en dan zijn er natuurlijk nog meer Groningse Kandidaten -zeker nu er straks meer voorbereidingstijd is; Sean Cunningham, Jason Dourisseau, om er maar een paar te noemen. Wat zou goede raad zijn voor Toon van Helfteren als het om die twee gaat? Niet dat ik denk dat hij niet zonder onze 'goede raad' zou kunnen, maar t.b.v. het 'maatschappelijke basketball debat'.

A-Hey Aart: Ik vind het bijzonder moeilijk om op de stoel van de bondscoach te zitten. Hij heeft een plan en daar passen spelers bij. Je kunt niet zeggen dat Cunningham en Dourisseau er niet bij passen. Bij Oranje is het een evenwicht tussen nu presteren en ook aan de toekomst denken. Wat mij betreft zouden Donar en New Heroes internationals naar Nederland mogen halen. Van der Mars, Schaftenaar, Williams, Brandwijk straks, net als Bryan Alberts en anderen die van college terugkomen.

Hey Leon: ik wil daar nog wel een naam aan toe voegen, in het geval dat jij gelijk krijgt (zie vorige afleveringen van deze Q&A) en Brandyn Curry Donar na dit seizoen alweer zou verlaten; Charlon Kloof! Ik weet het; die zal niet gemakkelijk terug te halen zijn uit Spanje...maar niet geschoten is altijd mis, en met hem zou het Nederlandse Basketball een geweldige extra trekker van publiek, en media-aandacht extra hebben.


Q-Hey Leon: en dan diezelfde vraag ook nog voor bijvoorbeeld Nicholas de Jong? En wie zie jij nog meer in beeld komen voor 'de Zomer van 2019', en daarna?

A-Hey Aart: Eerlijk gezegd zie ik voorlopig maar weinig spelers serieus aankloppen. Maarten Bouwknecht, hij moet nog wel wat stapjes maken. Alberts zit er net als Bouwknecht al tegenaan. Matt Haarms is een groot talent, maar heeft ook nog tijd nodig. Ik verwacht wel dat Shane Hammink nog een paar stapjes gaat maken en op die positie is dat voor Oranje heel belangrijk. Overigens kan de kern van Oranje nog wel even door.


Q-Hey Leon: En dan natuurlijk de hamvraag, gaat Donar Donderdag de volgende ronde halen? Of niet? En hoe moet dat gaan gebeuren?

A-Hey Aart: Kijk naar mijn blog - 5 redenen waarom Donar wint van Venezia @fibaeuropecup - voor de mogelijkheden. Die zijn er absoluut voor Donar. De kampioen van Italië opzij zetten zou fantastisch zijn, maar het wordt een hels karwij. Het is nu al een bijzonder seizoen, een finale daar heb ik amper woorden voor. De kans is ook groot dat de Groningers wel winnen, maar niet met genoeg. Dan zal men nog weleens wakker worden van de gemiste vrije worpen in Venetië en die laatste driepunter van de Italianen. (Op mijn Blog ook een Poll; 'Wat denk jij?')






A-Hey Leon: Mijn antwoord op jouw Poll 'En wat denk jij?' luidde trouwens -ik heb al ingevuld- dat Donar het gaat halen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat twee-derde van de Nederlandse Basketball-Liefhebbers optimistischer is dan ik.  


AART DEKKER en LEON KERSTEN

Geen opmerkingen:

Een reactie posten