woensdag 17 januari 2018

SHARTIE / ANNEKDOTE / ARIK SHIVEK & MONS-BERGEN / GIBSON: 'Foto' / DONAR GRONINGEN / ABC AMSTERDAM / GREENE

Orien Greene tegen Mons (Foto: Fiba)

Foto


Donar Groningen speelt vanavond 'op Mons' -ofwel in Bergen, het Franstalige deel van Belgie- bij het eerste livestream-beeld schiet er gelijk een gebeurtenis van alweer een (flink) aantal jaren geleden door mijn hoofd.

Ik denk dat ik in totaal een keer of twee, drie een wedstrijd van Mons-Bergen heb bijgewoond, waarvan de laatste toen Arik Shivek daar coachte, en Peter van Paassen er speelde. Dat was ook de keer ervoor het geval, allen zaten die twee grootheden toen bij de tegenstander van Mons-Bergen; de Eclipse-Jet Amsterdam Astronauts -welke sponsornaam er toen op de shirtjes stond weet ik niet precies meer, wel dat het een beslissende wedstrijd was op -naar later bleek- meerdere manieren. Het was de avond een beslissende wedstrijd; wie ging er door naar de gevorderde fase in de betreffende Europese Cup? Het werd Astrounauts, en het was alweer een tijd geleden dat een Nederlandse Club zover kwam, Charis Sideris waren de Nederlanders aan de Perstafels, en we vierden het heugelijke feit met een Highfive...

Die wedstrijd -maar dat wisten we toen nog lang niet- kreeg een dusdanige staart dat de club ABC Amsterdam Astronauts een paar jaar later -mede- door ten onder ging. Hoofdrolspelers toen? Orien Greene en Teddy Gipson...
Teddy Gibson tegen Mons (Foto: Fiba)

Een paar jaar later reden we weer met een paar mensen naar Bergen; je wilt Peter van Paassen toch een keertje (per seizoen) live zien spelen, en even bijpraten met Arik Shivek is ook geen straf. Shivek ontving ons in zijn kantoor -ik weet niet meer of het voor of na de wedstrijd was, mijn gevoel zegt ervoor- we zaten wat heen en weer te praten. Het ging over hoe het werken was in Wallonië; Shivek wees naar een grote foto aan de wand boven zijn bureau. Hij zei: “Kijk eens goed, ik zag het pas toen ik hier al maanden zat...” Het was een foto van die bewuste Bergen vs. Amsterdam wedstrijd, en de club had hem daar opgehangen zonder hem erop te wijzen welke wedstrijd het eigenlijk betrof.

Toch bijzonder!

AART DEKKER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten