woensdag 4 oktober 2017

DBL PREVIEW / LANDSTEDE ZWOLLE / SUPERCUP /'SPORTIEF ZWOLLE: Nieuwe Amerikaan Noah Dahlman: ‘Slimheid is een kracht’

Morgen (donderdag 5 oktober) begint de DBL-competitie weer met de traditionele wedstrijd om de SuperCup - tussen de regerende Kampioen en Bekerwinnaar Donar Groningen en de verliezende Finalist in beide competities van 2016-2017 Landstede Zwolle. Donar heb ik door de lange serie Europese wedstrijden al aardig kunnen bekijken, van Zwolle heb ik slechts wat stukjes oefenwedstrijden via streams kunnen zien.

Hieronder alvast een kennismaking met een van de nieuwe spelers van Landstede.

Het complete originele artikel van Sportief Zwolle   ---  Hier  ---, en nog veel meer over Landstede Zwolle via de site 'Sportief Zwolle' ---  Hier  ---

Gepubliceerd op dinsdag 3 oktober 2017 om 11:53


Als iemand zijn huiswerk goed verricht, dan is dat basketballer Noah Dahlman. Toen de Amerikaanse forward/center voor de keuze stond om voor de klas te gaan staan of een professionele basketbalcarrière te starten, viel de beslissing snel. Na een omzwerving door Europa tekende de 28-jarige Dahlman afgelopen zomer bij Landstede Basketbal, waarmee hij donderdagavond in Groningen tegen Donar strijdt om de supercup.
In december besprak Noah Dahlman met vriendin Johanna de nabije toekomst. Na zorgvuldig overleg besloten de twee dat Nederland een goede optie zou zijn. Met Landstede Basketbal-manager Adriaan van Bergen had Dahlman al contact gehad toen hij in Roemenië speelde. Eendrachtig het motto ‘als je iets wilt, moet je actie ondernemen’, pakte Noah de telefoon en zocht zelf contact met Zwolle. “Ik zocht een team met de ideale samenstelling voor mijn spel. Landstede Basketbal staat hoog aangeschreven. Er heerst hier een professionele mentaliteit. De coaches werken hier al heel lang en dat zegt ook iets over de coaches en de organisatie. Als speler ben je ook op zoek naar stabiliteit en die is hier in overvloed.”
Dahlman is in zijn zevende seizoen toe aan zijn zevende club en is inmiddels door de wol geverfd. Toen hij in de eerste oefenwedstrijd tegen het Duitse Kirchheim Knights zijn neus brak, maakte hij zich niet druk. “In Roemenië brak ik ook al eens mijn neus. Ik weet wat het is. Met zo’n masker spelen is vervelend, maar het was voor tijdelijk. Je weet dat het goed komt. Ik heb wat ingeleverd op schoonheid, maar de echte schoonheid zit vanbinnen”, grapt hij. De ervaring brengt vele voordelen met zich mee. Dahlman vindt het heerlijk om op de center-positie te spelen. “Ik ben niet de langste van allemaal, maar zo’n grote man uitdagen en bespelen is fantastisch. Ik heb de slimheid om te overwinnen. Verder ben ik efficiënt. Zo voel ik me comfortabel op deze positie.”
Samen met zijn vriendin wil Noah Dahlman zich dit seizoen blijven ontwikkelen. Die ontwikkeling gaat verder dan alleen binnen de lijnen van het basketbalveld. “Bewust zijn we eerder naar Nederland gekomen. Zo zijn we al naar Giethoorn en Kampen gegaan en hebben we het Kröller-Muller Museum bezocht. Wat ons opvalt is dat in Nederland alles zo goed is georganiseerd. Nederlanders zijn ook zachtaardig. Tot dusverre bevalt het ons uitstekend hier.”
Dahlman beseft dat de lat hoog ligt bij Landstede Basketbal. De resultaten van de afgelopen jaren zijn daar debet aan. Nu moet er iets worden gewonnen. Noah wil daar graag nog iets over kwijt aan de supporters. “Supporters moeten beseffen dat een huis ook niet in één dag is gebouwd. Zoals elk jaar is hier in Zwolle sprake van een team in opbouw. Onze verdediging staat al goed, onze aanval verbetert snel. Als we er straks maar staan. Ik wil winnen: als dat komt door een goede verdediging, prima. Als dat komt door een prima aanval, prima. Als we maar winnen.”






Geen opmerkingen:

Een reactie posten